This is my tenth UOA on my 200 Camry 2.2L (5S-FE) done using Schaeffers/WearCheck kit. Previous nine UOAs were by Dyson Analysis. Latest results on the right, oldest on the left. I did a Auto-Rx clean and rinse using Castrol GTX which explains the long gap (84,726km to 101,477km) and I did not bother with UOA during this time. I did a top end reseal recently bcos of oil leaks, which included new rubber gasket, 8 dabs of silicone, cam plug, spark plug tube grommets and spark plug tube reseal using anerobic thread locking sealant. This is actually my second run using Redline 5w20, the first run I did not bother with UOA cos I was afraid the top end reseal would mess up the results. The Redline UOA looks fine to me except for the spike in Aluminum 15ppm which puzzles me.
Oil
Column 1 (left): Castrol RS 10w50
Column 2: Shell Helix Ultra 15w50
Column 3: Shell Helix Ultra 5w40
Column 4: BP Visco 7000 0w40
Column 5: Castrol SLX 0w30
Column 6: SPC 0w30
Column 7: Fuchs Titan GT1 0w20
Column 8: Motul 300v double ester 0w20
Column 9: Royal Purple 5w20
Column 10 (right): Redline 5w20
Mileage on car
51898km, 57018km, 62015km, 67229km, 70247km, 72270km,73647km, 79602km, 84726km, 101,477km
Mileage on oil
4898km, 5120km, 4997km, 5214km, 3018km, 2023km, 1377km, 5955km, 5124km, 5210km
Time on oil
2months, 3.5months, 5months, 6months, 4months, 2months, 1.5months, 4.5months, 4.5months, 4months
Make-up oil
none, none, none, none, none, none, none, none, none, none
CONTAMINATION
Silcon
3, 4, 8, 10, 9, 9, 2, 17, 15, 20
Potassium
0, 0, 2, 4, 0, 2, 3, 1, 0, 0
Sodium
0, 2, 6, 2, 2, 0, 1, 8, 4, 12
Fuel %
N, N, N, N, N, N, N, N, N, Glycol
N, N, N, N, N, N, N, N, N, --
Water %
N, N, N, N, N, N, N, N, N, Soot %
0, 8, 87, 11, 0, 11, 0, 13, 0, 0.1
Sulfation
29, 22, 8, 21, 34, 43, 0, 0, 92, 867
Nitration
37, 24, 10, 34, 105, 27, 60, 115, 88, 140
OIL CONDITION
Boron
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 1.5
Barium
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Calcium
2110, 1250, 1040, 2446, 3072, 2960, 3390, 1750, 2341, 2654
Magnesium
189, 766, 843, 270, 160, 33, 12, 1104, 127, 8.9
Molybdenum
0, 0, 0, 1, 1, 24, 2, 760, 193, 527
Sodium
0, 2, 6, 2, 2, 0, 1, 8, 4, 12
Phosphorus
619, 654, 684, 778, 771, 982, 462, 971, 1159, 1185
Sulfur
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 6137
Zinc
742, 844, 810, 874, 852, 1279, 101, 1100, 1259, 1306
Vis@40C
--, --, --, --, --, --, --, --, --, --
Vis@100C
18.4, 15.7, 13.8, 13.6, 12.0, 11.0, 8.3, 9.5, 8.8, 10.2
Oxidation
22, 34, 0, 27, 83, 15, 150, 1385, 101, 3040
TAN
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 3.50
TBN
8, 6, 8, 7, 8.5, 8.5, 10, 7, 3, --
WEAR
Iron
2, 2, 7, 9, 5, 3, 2, 11, 7, 9.5
Nickel
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Chromium
0, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0.5
Titanium
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Copper
2, 4, 7, 8, 5, 6, 3, 10, 8, 6.2
Aluminum
1, 1, 2, 2, 1, 1, 1, 5, 3, 15
Tin
0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 3, 0, 0.0
Lead
0, 1, 0, 3, 0, 7, 3, 1, 0, 1.1
Silver
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
WearCheck's Comments
There is no indication of any contamination in the component. The TAN level is at the top-end of the recommended limit. All component wear rates are normal.
Oil
Column 1 (left): Castrol RS 10w50
Column 2: Shell Helix Ultra 15w50
Column 3: Shell Helix Ultra 5w40
Column 4: BP Visco 7000 0w40
Column 5: Castrol SLX 0w30
Column 6: SPC 0w30
Column 7: Fuchs Titan GT1 0w20
Column 8: Motul 300v double ester 0w20
Column 9: Royal Purple 5w20
Column 10 (right): Redline 5w20
Mileage on car
51898km, 57018km, 62015km, 67229km, 70247km, 72270km,73647km, 79602km, 84726km, 101,477km
Mileage on oil
4898km, 5120km, 4997km, 5214km, 3018km, 2023km, 1377km, 5955km, 5124km, 5210km
Time on oil
2months, 3.5months, 5months, 6months, 4months, 2months, 1.5months, 4.5months, 4.5months, 4months
Make-up oil
none, none, none, none, none, none, none, none, none, none
CONTAMINATION
Silcon
3, 4, 8, 10, 9, 9, 2, 17, 15, 20
Potassium
0, 0, 2, 4, 0, 2, 3, 1, 0, 0
Sodium
0, 2, 6, 2, 2, 0, 1, 8, 4, 12
Fuel %
N, N, N, N, N, N, N, N, N, Glycol
N, N, N, N, N, N, N, N, N, --
Water %
N, N, N, N, N, N, N, N, N, Soot %
0, 8, 87, 11, 0, 11, 0, 13, 0, 0.1
Sulfation
29, 22, 8, 21, 34, 43, 0, 0, 92, 867
Nitration
37, 24, 10, 34, 105, 27, 60, 115, 88, 140
OIL CONDITION
Boron
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 1.5
Barium
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Calcium
2110, 1250, 1040, 2446, 3072, 2960, 3390, 1750, 2341, 2654
Magnesium
189, 766, 843, 270, 160, 33, 12, 1104, 127, 8.9
Molybdenum
0, 0, 0, 1, 1, 24, 2, 760, 193, 527
Sodium
0, 2, 6, 2, 2, 0, 1, 8, 4, 12
Phosphorus
619, 654, 684, 778, 771, 982, 462, 971, 1159, 1185
Sulfur
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 6137
Zinc
742, 844, 810, 874, 852, 1279, 101, 1100, 1259, 1306
Vis@40C
--, --, --, --, --, --, --, --, --, --
Vis@100C
18.4, 15.7, 13.8, 13.6, 12.0, 11.0, 8.3, 9.5, 8.8, 10.2
Oxidation
22, 34, 0, 27, 83, 15, 150, 1385, 101, 3040
TAN
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 3.50
TBN
8, 6, 8, 7, 8.5, 8.5, 10, 7, 3, --
WEAR
Iron
2, 2, 7, 9, 5, 3, 2, 11, 7, 9.5
Nickel
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Chromium
0, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0.5
Titanium
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
Copper
2, 4, 7, 8, 5, 6, 3, 10, 8, 6.2
Aluminum
1, 1, 2, 2, 1, 1, 1, 5, 3, 15
Tin
0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 3, 0, 0.0
Lead
0, 1, 0, 3, 0, 7, 3, 1, 0, 1.1
Silver
--, --, --, --, --, --, --, --, --, 0.0
WearCheck's Comments
There is no indication of any contamination in the component. The TAN level is at the top-end of the recommended limit. All component wear rates are normal.